Emapuhkus Taani moodi

 Tegelikult tahaks hullult kirjutada oma reisiseiklustest, kuid olude sunnil peab leppima kodusemate teemadega. 😀 Loodetavasti varsti, varsti saab jĂ€lle reisile.

PĂ€ikselise ilmaga tuju alati hea

ÜLDISELT TAANI EMAPUHKUSE TINGIMUSTEST

Aga siis emapuhkuse teemal. Kokku olin ma siis töölt eemal 9 kuud. Sellest 1,5 kuud olin enne Nolani sĂŒndi kodus ja siis kui Nolan oli 7,5, lĂ€ksin tagasi tööle. Kui Eesti arvutatkse emapuhkust pĂ€evades, siis Taanis nĂ€dalates. Kokku on tasustatud puhkust kusagil 1 aasta ja makstav summa sĂ”ltub firmast, kus sa parasjagu töötad. Emapuhkusele on vĂ”imalik minna 4 nĂ€dalat enne tĂ€htaega ja siis saad tĂ€is palka. Mul lĂ€ks tĂ€htaeg peaaegu 2 nĂ€dalat ĂŒle nii, et sain kokkuvĂ”ttes rohkem raha, aitĂ€h Nolan! 😀 

PĂ€rast sĂŒndi hakkab jooksma emapuhkus, mis on 12 nĂ€dalat ja ĂŒldiselt firmad maksavad siis ka tĂ€ispalka. PĂ€rast seda hakkab jooksma vanemapuhkus, mida saab siis nii ema kui isa kas korraga vĂ”tta vĂ”i siis Ă€ra jagada. Mina sain siis kokku 6 kuud tĂ€ispalka, mĂ”ned nĂ€dalad olid puhkust ĂŒle ja siis 4 nĂ€dalat sai riigi poolt makstavat emapuhkust, mis on vĂ”rdne töötu abirahaga. See ei ole just vĂ€ga suur vĂ”rreldes palgaga ja seetĂ”ttu lĂ€hevadki naised varem tööle. Mehed saavad heal juhul 12 nĂ€dalat oma tĂ€ispalka, kui otsustavad isapuhkust vĂ”tta nii, et soolisest vĂ”rdĂ”igusest ei ole haisugi. Nii siis keskmiselt on ema 9 kuud kodus ja siis isa 3 kuud. Kokku on vĂ”imalik mingit raha saada 1a, on ka vĂ”imalik pikendada, kuid siis ei saa mingit raha isegi riigilt. Nii, et kokkuvĂ”ttes on Taani emapuhkuse toetused kĂ”ige kehvemad vĂ”rreldes teiste PĂ”hjamaadega.

Ausalt öeldes lĂ€ksin ma tagasi tööle tĂ€itsa heal ajal, oleks ainult tahtnud, et Kevin oleks kodus kauem olnud Nolaniga, kuid rahaliselt oleks see pĂ€ris korralik pĂ”nts olnud. Nii meil on 7 nĂ€dalat varuks, mida saab kasutada kuni lapse 8 aastaseks saamiseni. 

Taanis ei ole ette nĂ€htud ka mitte mingisugust sĂŒnnitoetust, vaid hakkad kohe saab lastetoetust. See on kusagil 600 eur kvartalis ehk keskmiselt 200 eur kuus. Tundub suur raha, kuid lastehoid maksab pea 600 eur kuus siin. 😁

NĂŒĂŒd siis vĂ€ike list asjadest, mida ma emapuhkuse ajal tegin. Loomulikult koroona ajas ka veits plaane sassi, kuid kokkuvĂ”ttes jĂ€in tĂ€itsa rahule oma emapuhkusega. 

Õde Nolanit kaalumas

1. EMADE GRUPP

Kellelgi minu lĂ€hedastest sĂ”pradest Taanis ei ole veel lapsi, siis tavaliselt saadakse esimene laps 30ndate alguses. Seega olin ma veits Ă”nnetu. Õnneks on Taanis selline tava, et pĂ€rast lapse sĂŒndi kĂ€ib sul kodus Ă”de, kes kontrollib beebi mÔÔtmeid ja arengud. Visiit toimub esimesed 4 nĂ€dalat ja siis iga kuu aja tagant, kuni lapse poole aastaseks saamiseni. See Ă”de paneb ka kokku grupi emasid, kes elavad samas piirkonnas ja kellel on samal ajal sĂŒndinud beebid. Mul vedas, et minu kandis oli ka piisavalt vĂ€lismaalastest emasid nii, et sain liituda inglise keelse grupiga. Kokku oli meid seal 6 ja kĂ”igil olid poisid, vanusevahe oli max 3 nĂ€dalat. Seltskond oli vĂ€ga rahvusvaheline - Venemaa, Holland, Poola, Hiina, Makedooni. Ja siis isad olid omakorda LAV, Taani, UK, Hiina, Makedoonia. Alguses me ĂŒritasime kellegi pool kokku saada iga 2 nĂ€dala tagant, kuid koroona ajal tuli pikem vahe ja nĂŒĂŒd heal juhul kord kuus vĂ”i siis vĂ€iksemad play datid, sest kĂ”ik mammid on tagasi tööl.

Ka ĂŒhel Taanis elaval eestlasest emal sattus beebi olema samal ajal ning temaga oli ka tore koos kĂ€rutada ning mĂ”tteid vahetada. 😊

Kohvitamas

2. VIRTUAALSED GRUPID

Esmakordse emane oli mul tegelikult vĂ€ga hea meel olla ka erinevate FB gruppide liikmeks nii Eestis kui ka Taanis. Eestis on samal kuul sĂŒndinud beebidel oma grupp, mis oli alguses mega hea, sest kĂ”ik teemad, mille kohta mul kĂŒsimusi oli, kĂ€isid sealt lĂ€bi ja liikmed mega sĂ”bralikud ja abivalmis. Liitusin ka rahvusvaheliste emade grupiga Kopenhaagenis, seal kĂ€ivad lĂ€bi ka Taani sĂŒsteemiga seotud teemad, millel on hea silma peal hoida. Veel leidsin seal emapuhkuse ajal ka mĂ”ne teise ema, kellega koos jalutada vĂ”i kohvitada. Nii, et kui tahtimist ja hakkamist on, siis leidub kindlasti emapuhkuse ajal seltsilist. Ja muidugi oli mĂ”ni mu Eesti sĂ”branna samal ajal emapuhkusel ja nendega oli ka tore pĂ€evasel ajal suhelda ning mĂ”tteid vahetada. 😇

3. MEELELAHUTUS BEEBIGA

Ma sattusin koos Nolaniga beebikinno korra, mis oli tĂ€itsa tore. Taanis saab ka jĂ€tta oma beebi vankriga ukse taha. Paned vankrisse oma istekoha pileti nĂ€htavale kohale ja siis teenindaja tuleb annab sulle mĂ€rku, kui laps filmi ajal ĂŒles Ă€rkab. 😀

Sain ka beebimassaĆŸi kursustel kĂ€idud. See oli mĂ”nus vĂ€ike seltskond. Nolan oli siis pea 3 kuud vana. Kursus kĂŒll katkes koroona saabudes. Nolanil on vĂ€ga halb nahk ja seetĂ”ttu olen pidanud teda palju kreemitama nii, et oli tore Ă”ppida massaĆŸi liigutusi, mida siis kreemitades kasutada. MassaĆŸ aitab hĂ€sti ka kĂ”huprobleemide ja gaaside korral. 

Mul oli ka plaan koos Nolaniga joogasse vĂ”i ema & beebi trenni minna, kuid ei jĂ”udnud. Korra proovisin ĂŒht virtuaalset trenni. VĂ€ga ei kahetse, sest ega see ei oleks vĂ€ga minu jaoks trenn olnud. Kui sai ise rohelise tule trenni tegemiseks oli tegelikult tĂ€itsa tore kodunt Ă”htul jĂ”usaali vĂ”i rĂŒhmatrenni pĂ”geneda ja patareisid laadida. Ei pidanud silm kÔÔrdis ja hing kinni harjutusi tegema, et kas beebi nĂŒĂŒd hakkab nutma vĂ”i mitte. 

Virtuaalne trenn koroona ajal

PĂ€eva hitt oli ikka vĂ€ljas jalutamas kĂ€imine. Ma ĂŒldiselt kĂ€isin ikka iga pĂ€ev Nolaniga vĂ€ljas. Mingi periood oli see kĂŒll suht moe pĂ€rast, sest siis oli 50:50, et kas ta jÀÀb magama vĂ”i hakkab karjuma, nii ma siis tegin too periood maja ĂŒmber ringe, et saaks vajadusel tagasi koju pugeda. 😀

Tivolis sai ka ikka ringi kÀrutatud

4. MEELELAHUTUS BEEBITA

Ma lĂ€ksin tagasi orkestrisse 4 nĂ€dalat pĂ€rast sĂŒnnitamist. Mul joppas, et Nolan oli siis nĂ”us pudeliga ja Kevin ei nurisenud ĂŒksi beebiga kodus olemisest. Ta ĂŒldse oli rohkem valmis lapsevanem olema kui mina ja ma ĂŒtleks, et saab paremini Nolani eest hoolitsemisega hakkama ning tal rohkem kannatust. Ma ikka aasta ema 😄. Orkestrist koju jĂ”udsin ma tĂ€itsa hilja, 22:15, kuid oli vĂ€rskendav ka normaalset juttu tavinimestega rÀÀkida. Nii, et elasin ĂŒle, et ĂŒks pĂ€ev nĂ€dalas sai vĂ€hem magada. 

Aegajalt Ă”nnestus ka mĂ”ne sĂ”brannaga Ă”htustamas vĂ”i brunchil kĂ€ia. Üks töökaaslane oli stressist haiguslehel mĂ”ned nĂ€dalad ja siis sain temaga ka pĂ€eval kokku, sest muidu kĂ”ik tööl.

Mul tegelikult Ă”nnestus ka pĂ€ris palju raamatuid lĂ€bi lugeda. Nimelt magas Nolan pĂ€eval ainult kandekotis nii, et ma lihtsalt istusin ja lugesin Nolan kandekotis. Alguses vĂ”ttis ka imetamine igaviku ja siis sain ka lugeda. Praegu on kĂŒll imelik mĂ”elda, et kuidas mul energiat jagus nii palju lugemiseks. Aga lugemine on hea, hoiab mĂ”istuse teravana ja on ka meelelahutuse eest. Õhtuti sai Keviniga palju filme ja seriaale vaadatud.

PĂ€evitamas

5. HOIA VANAVANEMAD LÄHEDAL

KĂ”ige parem aeg oli, kui mu ema meil kĂŒlas kĂ€is Taanis vĂ”i kui me ise suvel Eestis olime. Sai ka natuke hinge tĂ”mmatud ja lapsevaba elu nautida. đŸ‘œ Kevini ema kĂ€is ka kĂŒlas mĂ”ned korrad ja sai ka siis veits vabamalt hingata ja hommikul kauem magada. 

Suvel PĂ€rnus Stefanis

Mis mul tegemata jĂ€i, oli reisimine, kuid siin oli sĂŒĂŒdlaseks koroona. Ma veel lubasin endale, et hakkan kokkama, kuid reaalselt ei olnud mul selle jaoks energiat ja sĂ”in lĂ”unaks Ă”htusöögi jÀÀnuseid, mis Kevin oli mulle kĂ”rvale pannud. Samas sai ikka mĂ”ned korrad kaneelirulle tehtud, mida ma ei olnud varem teinud ✌

Parima aeg oli ikka koos Keviniga 4 nÀdalat puhata

Comments

Popular posts from this blog

Ema"puhkus" Taani moodi vol2

The Birth Story vol 2 💞

Koh Samui with baby and toddler 🏝