Esimene nädal Shanghais: Ni-hao

Ja olengi omadega Shanghais. Kuigi mul torkas isegi korraks peast läbi, et pööran ringi ja lähen tagasi koju, kui buss Tallinna lennujaama sisse pööras, siis siin ma nüüd olen. So far so good! Väike ülevaade siis, kuna mu nett on nii aeglane, et ma ei saa Internetis midagi teha, siis kirjutan parem wordi ja copin hiljem.

Lennureis
Ei saa kurta, täitsa hästi läks. Tallinn – Kopenhaagen oli Estonian Airiga, mis oli ilusti täpne. Tallinna lennujaam on muidugi ülimugav ja mõnus. Sai ka vanaemaga telefoni teel head aega öeldud ning ta ei saanud ikka muidu kui pidi nutma hakkama. Muideks on Talinna lennujaamas päris ok hinnaga joogid, kui viitsid esimese ettejuhtuva vee pudeli juurest pilku tõsta. 10h lennul tabasin ennast kahe keskealise mehe kõrvalt lennuki keskmises osas istumast. Ühe ristisin Norra trolliks, sest nägin tema käes Norra passi ja minu mõttes antud nime kinnituseks mõmises ta aeg-ajalt omaette ja oli muidu nats kohmakas. Teine oli kannatamatu taanlane, sest nägin teda Taani lehte lugemas. Ahnitsesin ka ise hunniku lehti, kuid kitsas oli neid A3+ suuruses paberkandjaid lehitseda. Süüa sai normilt õhtust ja siis hommikust. Hommik tabas muidugi nagu välk selgest taevast ja kella 3pm sai sujuvalt 9am. Lennujaamas pidi mingi sedeli ära täitma ja tehti sinust ka veebikaga pilti. Pagasit pidin suht kaua ootama, kuid kätte ta sain. Lennujaamas oli mul vastas Petra, üks hiina tüdruk, kes on mind siin päris palju ringi vedanud ja muidu aidanud (nt. toidu tellimisega :D). Võtsime siis takso ja panime ajama. Takso ootamine oli ka naljakas. Kõik seisid ühes sinka-vonka organiseeritud järjekorras, mille ees üks mees reguleeris kõiki järjest vastavalt sihtkohale taksodesse. Umbes 1h tund sõitsime ja umbes 20 EURi läks maksma. Väga abivalmis taksojuht ei olnud just kohvrite tõstmisega.

Ühikas
Mul on siis koht rahvusvaheliste tudengite ühikas. Tavaline ühikatuba, mida jagan ühe soomlannaga, kes on TTÜst, eesti keelt oskab ta vb natuke rohkem kui mina soome keelt. Ülinaljakas oli see, et ta oli ka see suvi Oklahoma Citys, kus tegi praktikat ühe advokaadi juures :D Nad loomulikult tundsid mulle kaasa, et pidin seda rasket tööd vähese raha eest tegema. Kokkulangevusi on veelgi, kui kes see ikka Oklahomasse satub :D Siiamaani on ainult positiivne mulje temast. Alguses olin muidugi 3 ööd üksi. WC ja dušš on tavalised, kuigi ostsin dušikardina. Alguses oli toas 13 kraadi, kuid konditsioneeri abiga on see tõusnud 21ni, tempoks 1 kraad 12h jooksul :D Samas peaksin õnnelik olema, sest siin hiinlastel poiste ja tüdrukute ühikad eraldi, 4 inimest toas, ilma konditsioneerita (külm) ning pesemas peavad käima eraldi pesemismajas nii, et tihti liiguvad nad siin plätudes ja kausikesega pesemisasjadega ringi. Ühisköök on suht mõttetu, ainult mikrolaineahi ja valamu, vb mõnel korrusel on ka pliit, väga ei pannud tähele. Samas veeautomaadist tuleb korralikku külma ja kuuma vett. Kuum vesi on isegi paras tee jaoks, kuna ta ikka nii kuum, et ei saa kohe juua. Samas tundub mulle, et odavam ja lihtsam on lihtsalt väljas süüa. Voodi on muidu ülikõva, kuid see pidi seljale hea olema, kuigi viimased ööd on kondid ikka valusad.

Campus
Lähemalt oskan vb siis rääkida, kui kool algab siin märtsi alguses. Hetkel olen lähemalt juba kokku puutunud jalka staadioniga, kus on kunstmuru ja mille ääres jooksurada, kus olen ühe korra jooksmas käinud. Seal longivad ikka päris paljud, nii vanad kui noored, spordiriietes kui ka muidu riietes, nii ettepidi kui ka tagurpidi. Ma olin 30 mintsa seal sörkinud, kui üks hiina kutt ütles “you are so energetic, I have seen you running here all afternoon” :D Kõrval on ka korvpalliväljak ja siis selline mänguplatsi-laadne, kuid vist lõua tõstmiseks mõeldud rauast asjandus. Samuti on campuses u 6 sööklat, kuid hetkel olen ainult ühte külastanud, kuna seal saab maksta ainult student cardiga, mida mul hetkel ei ole. Sööki pandi seal nagu vanglas kandikule kulbist, kuid oli söödav ja maksis alla euro (riis, kapsas, praetud sibul lihaga). Samuti on siin mõned väiksed poed, kus saab süüa ja muid koolitarbeid osta. Saime sealt netikaabli ja siis wireless masina. Neti eest maksad vastavalt kiirusele, kuigi hetkel on see suht null mul. Samuti on siin eraldi läätse-prilli pood ja mina veel põdesin, et kusagilt ei saa siin kontaktläätse vedelikku. Campuses pidi hind odavam olema ja võrreldes Eestiga ta seda on, nt Renu on isegi olemas. Poes müüakse siin muidu ka Reese šokolaadi ja väga hinge hinnaga ei ole isegi. Meid on ka viidud Nordic-Baltic majja, mis on selline vanas inglise stiilis kolmekorruseline maja, mis on euroopalikult sisustatud normaalse köögiga ja seinal ripub isegi Tartu Ülikooli maal ning riiulis on Eesti kokaraamat ja muidu Eesti kohta veits raamatuid. Naljakas, et nimes on Baltic, kuid Balti riikidest on esindatud ainult Eesti. Muidu ka Soome, Rootsi, Norra, Taani?. Lahe maja oli. Campuse keskelt ei puudu muidu ka suur Mao skulpltuur. Muidu on hästi roheline ja rahulik võrreldes muidu Shanghai käraga ja see meeldib mulle hullult nagu oaas keset kõrbe :D Paljud tudengid sõidavad ratastega ja mõned mopeedidega siin ringi. Tänavapildis kohtab neid rohkem.

Söök
On väga hea. Kuigi üksi ei oska midagi tellida, kuna kõik on hiina keeles. Olen siin saanud erinevate täidistega pelmeenilaadseid asju nii vedelikus kui ka mitte. Nuudleid, riisi. Kana puhul võib tellides juhtuda, et igasuguseid kana osi leiad sealt. Kohalikes söögikohtades on sees päris külm ja riideid seljast ära ei võeta. Ühes fänsimas kohas Petraga käies oli muidugi teine lugu, kuid seal pidi ka oma laua ootamiseks järjekorras ootama, söök oli ikkagi ülihea ja jagasime ühisest anumast, kust tõstsime süüa. Ühe korra olen pidanud ka üksi söömisega hakkama saama ja teenindaja ei osanud ka inglise keelt. Nii vaatasin, mida teised söövad ja siis osutasin kõige sümpaatsema peale. Suht ok oli. Vahest võib muidugi ka ämbrisse astuda, kui liiga vürtsise toidu saad ja siis tuleb vältida küüslauku ja punast tšillit toidu sees. Liha on kohati natuke tooreks jäetud ja pekki leidub ka. Muidu näed, kuidas sööki valmistatakse ja siiani pole pidanud pettuma. Siin ikka müüakse hoopis teist  toitu ja odav ning mõnus on vahelduseks. Kuigi soovijatel on võimalik ka kohalikku Maci ja KFC, Pizza Huti; Starbucksi, Costa coffee ühesõnaga kõike. Lihtsalt paradiis, et ma ei pea ise süüa tegema, sest poe lettide vahel rongi vaadates ei oskakski ma midagi valida ja kui valiksin, siis läheksid mul eraldi toiduained rohkem maksma, kui väljas süüa ostaksin. Tavaliselt on ühika ümbruses eine alla 2 euro. Muidu on poes ka igast lääne staffi, ühes marketis oli ka eraldi sektsioon kõigile lääne šokolaadidele (milka) ja muule (nt Bacardi briizer). Ning siin on Walmart kõigi oma kiss-kiss kommidega ja igasuguste asjadega nii, et ma olen “saved”. Ei jõuagi kõike ära proovida. Walmart on muidugi 3 korrust ja ülisuur, kuid orienteeritud ikka hiina rahva lemmikutele. Suurest neljakandilisest hoidlast saad kaaluga riisi ja muid teravilju osta. Ma vist ärin ainult siit puuvilju, banaanid on 0.7 eurot kilo näiteks ja suht ilusad. Ah, tahaks lihtsalt kõike proovida!

Transport
Bussipilet on u 0.25 eurot ja metroo hind varieerub peatuste arvust, siiani olen kusagil 0.5 eurot maksnud. Metroo on üliilus ja puhas. Täna pidin laskma ka oma käekoti läbi skännida, kui tavaliselt tehakse seda ainul suuremate kottide ja kohvrite puhul. Tegin kohaliku transpordikaardi, mis on re-usable ehk kui tagastan, siis saan makstud 3 eurot tagasi. Metroos on peatuste nimed ka inglise keeles väiksemalt ning valjusti teadustatakse selges inglise keeles ning tablool on ka näha inglise keeles. Bussis ei ole nii selgelt aru saada, mis peatusega tegemist on. Kohalikud panevad siin ikka igasuguste sõidukitega ringi. Üllatavalt torkab tänavapildis päris palju uusi välismaa autosid silma, mis näevad hullult ilusad välja, chevi, bemm, audi ... kõik viimased mudelid. Samas on vanatoi oma ise kokku lapitud sõidukiga, millel veab hiiglaslikku koormat puiduplaate, mis võib kohe ümber lennata. Mopeede on ka  igasuguseid ja neil lahedad käesoojendused, ei puudu osadel ka suumask. Muidu kujutasin hullemat kaost ette, kuid rohelise tulega teed ületades peab ikkagi vaatama, et ühtegi sõidukit ei tule, sest tavaliselt on eesõigus sõidukil mitte jalakäial. Mopeedidele ja jalgratastele on eraldatud rada ja muidu on suhteliselt hästi liiklus organiseeritud.

Eestlasena hiinas
Pigem siis nagu europiidse rassina. Inimesed küll viskavad pilke, kuid kuna Shanghai on veits rahvusvahelisem, siis keegi otseselt suu ammuli vahtima ei jää, kuigi tänavapildis kohtab suht vähe kedagi teist kui hiinlast, kui sa juhuslikult mingis kuulsas turistide atraktsioonis ei ole. Bussis olen ikka siiamaani ainuke olnud. Pikkuse kohapealt usun, et on sama efekt, kui u 180cm pika naise elu Eestis. Keele koha pealt on tegemist ikka suht hiina keelega. Mõned hieroglüüfid tunnen juba ära. Näiteks nuudlid :D Rääkida oskan ainult tere ja aitähh. See keel ikka ei jää nii lihtsalt külge, kuid meil saab siin hiina keel olema kiirkorras 6 nädalaga 3 korda nädalas 3 tundi järjest, eks näis, kuidas läheb. Sian teada, et mu arvutused kreditite osas on 2x suuremad ehk ma ei pea nii palju aineid võtma, et 15 EAPd kätte saada, eks näis, mis ained siis lisaks hiina keelele liistule jäävad. Samuti selgus, et peaksin u 300 eurot kuus stippi saama sulas, kui üks Eesti kutt ka lõpuks kohale jõuab, siis pidi täpsemalt nägema, palju see on. Ta võiks juba rutemini tulla, kuna siinkandis väga kaardiga maksta ei saa.

Shanghai
Siit ühikast leitud kusagilt Indoneesia saarelt pärit sõbra Silvio abiga nägin ma juba selle põhilise pilvelõhkujate vaate ära. Loomulikult ei saanud ma alguses täpselt aru, kuhu ta mind viib, mis juhtub siin alati, kui kellegagi kaasa lähen :D Bussiga oli sinna umbes 40 mintsa tee. Vaade oli pimedas ilus, kuid ma neid pilvelõhkujaid juba piisavalt näinud nii, et väga ei erutanud. Nägin ka hiina tšikke, kel pildil poseerides automaatselt kaks sõrme püsti tõusid :D Jõlkusime ka seal tänavatel ringi, kus poodleti ja Forever 21 leidub siin ning enamik lääne brände. Samuti avatakse peagi M and M world, hopefully I will be here then. Täpselt ei tea kuna. Tema arvutis saan ka keelatud lehekülgedele, kuid need on ül aeglased nii, et kes suhelda veits tahab, siis panustaksin skypi või gmaili. Viimane paneb ka vahel näkku ja ma ei saa näiteks täpselt aru, kas mu kiri juhendajale jõudis kohale või mitte :D

Ühes hiina tüüpi pargis sai ka ringi vaadatud, siis oli ainult veits vihmane. Praegu on olnud paar päeva päikseline, kuid lubab jälle vihma. Ei taha, nõme. Mul veits õhukesed riided ka ainult kaasas ja jalad karjuvad mõnikord külmast, kuid suht kahtlane oleks ikka endale talvesaapad praegusel ajal osta või mis. Seal pargis oli muidu reeglites kirjas inglise keeles, et sittuda ei või – nagu whaat?!! Muidu oli nunnu tiigike ja hiina stiilis maja, bambus ka kasvas.

Kusagil Yugada (ei tea, kuidas täpselt kirjutatakse) aia alal sai ka ringi vaadatud. Piletit sisse ei ostnud, ootan kevadet, kuid sai ikka seda hiina kultuuri tunnetatud ja neid laternaid laes ja hooneid ning hunnikutes turistidele nänne müüvaid letikesi. Jalad võttis ainukesena nõrgaks lehvikupood. Siiski hoidsin veel rahakotirauad lukus. Sinna lähedale üüris üks saksa välistudeng endale korteris toa, 350 eurot maksab kuus ja päris nunnu vaade 22lt korruselt. Siiski nõustun seal samas korteris elava itaallasega, kes kirjutab om magistritööd siin ja kohtub selle raames Pekingi professoriga, sest Pekingisse oli raske korterit leida. Igastahes parimad kohad on Shanghais väiksed kohalikud tänavad, mis arvatavasti lammutatakse lähiaastatel ära.

Külastasime ka ühte hiiglaslikku kaubanduskeskuste kompleksi, kus sõna otseses mõttes oli 10 korrust kõikvõimalike poodidega guess, hilfiger, armani jeans jne. Seal oli ka Walmart ning kindo ja hulganisti söögikohti ehk suht tulevikus viibimise tunne oli.

Täna muidu neid pilvelõhkujaid lähemalt külastades jõudis see hetk kätte, kus mingid hiinlastest naised tahtsid meiega pilti teha. Alguses mõtlesin, et nad tahavad, et me neist pilti teeksime pilvelõhkujate taustal, kuid tegelikult olime mina ja mu roomi need vaatamisväärsused. Tunnen sügavalt kuulsustele kaasa, kui nad avalikus kohas ringi liiguvad. Muidu käisime kõrgeima vaateplatvormiga ehitise tipus maailmas ja kõrguselt on see vist neljandal kohal 492m. Kõige kõrgemat 675m hoonet veel ehitatakse.














Comments

Popular posts from this blog

Ema"puhkus" Taani moodi vol2

The Birth Story vol 2 💞

Koh Samui with baby and toddler 🏝